Patrimoni d’Alfafar

Patrimoni en Perill. La Font.

L’Associació d’Estudis alerta de l’estat de conservació de la Font

19/12/2014.- L’Associació d’Estudis d’Alfafar vol alertar de la greu situació de la Font i hi demana una intervenció urgent. Des del 2012, l’entitat ja ho ha fet saber en diverses ocasions a l’Ajuntament, que, segons ens va comunicar, té un projecte per rehabilitar-la. Cal afanyar-se perquè la humitat està acabant amb ella, com es pot apreciar a simple vista: els clevills són cada vegada més alarmants (veure fotos).

L’Associació recorda que no fa molts anys ja es va fer una bona rehabilitació del monument a càrrec de l’arquitecte Antoni Corell. Una de les intervencions fou posar de nou l’artística reixa que havia sigut retirada i traslladada al cementeri en la dècada dels 70. A més, tot el conjunt de figures es remodelà, ja que en faltaven alguns trossos, i el remat dels fanals es daurà com estava originalment.

Este valuós conjunt escultòric va ser inaugurat el 1913 com a monument al pou artesià o naixement de les aigües a Alfafar, esdeveniment històric ocorregut l’any anterior.

Patrimoni en perill. L’Alqueria del Pi

Enllaç: clic ací

Patrimoni en perill. Els motors de reg

L’Associació d’Estudis d’Alfafar lamenta la pèrdua del Motor de la Mare de Déu del Do (1943), arran de les obres d’urbanització per a la instal·lació d’una multinacional a la població. Els motors, en mans privades, encara no han estat catalogats i no tenen cap tipus de protecció en el municipi. La construcció va ser enderrocada la passada primavera.

«(…) L’enderrocament del motor de la Mare de Déu del Do d’Alfafar ha estat l’últim atemptat sobre l’horta històrica d’Alfafar. La falta de sensibilitat dels responsables polítics d’Alfafar, des de fa ja uns decennis, està duent a la pèrdua dels nostres punts de referència, a l’anul·lació dels lligams existencials amb el nostre espai propi, a les arrels culturals i afectives. La desaparició del motor de la Mare de Déu és una mostra evident de la nul·la protecció de l’horta i del patrimoni cultural a Alfafar. Construït l’any 1943, el motor regava la partida de l’Alqueria Nova i la part més alta del Ravisanxo, indrets on quedarà localitzat el complex d’IKEA i on des de fa decennis s’emplaça el polígon comercial. El motor de la Mare de Déu junt a la xarxa de motors que rega l’horta d’Alfafar constitueix un dels signes que reflecteixen la història del territori i les pràctiques humanes sobre el mateix. (…) És per això que com a monuments de la cultura popular necessitem que els motors i el patrimoni hidràulic local gaudisquen d’un reconeixement legal que assegure la seua protecció, amb mesures reals, amb la seua declaració com a Béns de Rellevància Local perquè no es permeta la seua destrucció per l’expansió urbana».

Tarazona, Josep Maria, «Identitat perduda», Memòria d’Alfafar VI 2013, A. d’Estudis d’Alfafar, Alfafar, 2013, p. 276.

Patrimoni en perill. Els horts de la Font Baixa

Enllaç: clic ací

Algunes fotos antigues del nostre patrimoni

En el nou enllaç de FOTOGALERIES podran admirar algunes fotos d’edificis antics, així com de ciutadans d’altres èpoques d’Alfafar.

Pàgina web de Cultura de l’Ajuntament d’Alfafar

En esta pàgina de l’Ajuntament d’Alfafar trobaran més fotos antigues del nostre patrimoni.

Enllaç: clic ací

Article de premsa sobre el deteriorament de l’Alqueria de Sapatos (diari Levante-EMV, 22-01-2010)

Investigate This Site uk assignments.